укр рус
  • Головна
  • Зворотній зв'язок
  • Мапа сайту
empty:general/contacts/phone_alt
  +38(050) 419-91-92
empty:general/contacts/phone_alt
  +38(044) 281-24-05
Пошта 03680 Україна м. Київ,
вул. Волноваська 10
  • Главная
  • Обратная связь
  • Карта сайта
Телефоны:   +38(050) 419-91-92
Телефоны:   +38(044) 281-24-05
Почта 03680 Украина г. Киев,
ул. Радищева, 10
укр рус


Офсет без зволоження.


Офсет без зволоження завжди був спірною технологією, причому про неї не відзиваються чудово, але й не лають. Інтерес до цього різновиду плоского друку досить стабільний – її активно обговорюють не лише вчені, а й практики, які прагнуть оптимізувати технологічний процес.

РІЗНОВИДНІСТЬ ПЛОСКОГО ДРУКУ.

В офсетному друку без зволоження друкуючі елементи змочуються фарбою, а пробільні – ні. Процес змочування залежить від поверхневого натягу. Фарба з поверхневим натягом близько 30 мН/м змочує полімерні друкуючі елементи, що мають поверхневий натяг близько 35 мН/м. Пробільні елементи покриті шаром силікону товщиною близько 2 мкм, і через його низький поверхневий натяг (близько 20 мН/м) не сприймають фарбу.

В даний час на ринку представлені формні пластини на алюмінієвій чи поліефірній основі. Деякі пластини використовують додаткові шари для захисту поверхні або підвищення якості запису.

Існує версія, що взаємодія форми та фарби для офсету без зволоження ґрунтується на вмісті у фарбі так званої розділяючої речовини, яка виконує в процесі друку функції зволожуючого розчину (weak fluid boundary layer – WFBL). Для силіконових масел така версія була б прийнятна, але для фарб, що не містять силікону, вона незадовільна. Масляне сполучне фарби не змочує силіконову поверхню, а якби й змочувало, то не запобігало б, а навпаки, покращувало сприйняття ними фарби.

ДРУКАРНИЙ ПРОЦЕС.

Зазвичай накатні валики несуть шар фарби завтовшки 6-8 мкм. Приблизно половина цього шару (3-4 мкм) переноситься на друкуючі елементи. Фарба накочується на друкуючі елементи без розтікання країв, що є однією з переваг офсету без зволоження. Завдяки цьому зменшується розтискування.

В офсеті з зволоженням фарба здатна змочувати і друкуючі та пробільні елементи, але зволожуючий розчин запобігає змочуванням останніх, створюючи на їх поверхні захисну плівку. При цьому на краях друкуючих елементів фарба та зволожуючий розчин складно взаємодіють один з одним. На силіконовій поверхні фарба не витісняється зволожуючим розчином, вона сама по собі погано змочує силікон. Якби в процесі брала участь речовина, що розділяє (WFBL), то вона, у кращому випадку, служила б для додаткового погіршення змочування силікону.

ТЕМПЕРАТУРА.

Згідно з сучасними уявленнями, силікон не змочується фарбою, оскільки різниця в поверхневому натягу на пробельних і друкуючих елементах становить близько 15 мН/м. Але при нагріванні цей баланс порушується – поверхневий натяг фарби знижується сильніше, ніж у силікону. Вже при температурах вище 30º, фарба в деяких місцях може передаватися і силіконовими ділянками. Як результат – дефект тініння.

Чим сильніше нагрівається машина в процесі роботи (ступінь нагрівання залежить від швидкості і тривалість роботи), тим більша ймовірність тінення і тим інтенсивніше повинні охолоджуватися форма та валики барвистого апарату. Це спричинило виникнення нових технічних термінів. Так, деякими авторами сформульовано поняття CTI – «critical temperature index», тобто температура, після досягнення якої форма починає тінювати. Ця температура залежить від усіх компонентів, що задіяні в друкованому процесі, індивідуальна в кожному конкретному випадку і не може визначатися заздалегідь.

ДРУКАРСЬКІ ФАРБИ.

У перші роки після розробки фірмою Toray формних пластин для друку без зволоження виробники фарб складали фарби з давно відомих та перевірених компонентів. Існували навіть універсальні фарби, застосовні до друку як з зволоженням, і без такого.

Поверхневий натяг пастоподібних фарб виміряти досить складно, тому лише через деякий час виробники фарб виявили, що небезпека тінювання знижується із зменшенням в'язкості та липкості фарб. Але із такими фарбами досить складно працювати. У Японії іноді навіть пропонуються фарби різної в'язкості для холодних (на початку зміни) і розігрітих машин.

Почавши експериментувати, виробники намагалися вирішити проблему тінювання додаванням до фарби деякої кількості силіконових олій. Така практика зустрічається ще й сьогодні, але суттєвих результатів вона не принесла, оскільки силіконові добавки все одно не дозволяють, як це було раніше, без проблем використовувати для друку без зволоження будь-яку офсетну фарбу. При цьому переробка залишків фарб, що містять силіконові олії, разом із звичайними фарбами неможлива.

Загалом, фарби для офсету без зволоження поки що виробляються невеликими обсягами, а фарби зі спеціальними пігментами – взагалі рідкість. Розширення асортименту можливе лише з розвитком ринку.

 

АЛЬТЕРНАТИВНІ ФАРБИ.

У сполучному фарб для офсетного друку без зволоження використовуються смоли та інші компоненти з більш вираженими полярними властивостями, ніж у традиційних офсетних фарбах, де доводиться зважати на небезпеку емульгування.

Два німецькі виробники кілька років розробляли фарби з підвищеною полярністю, які змиваються водою або навіть можуть змішуватися з водою (ця властивість дала їм кумедну назву «водні фарби для безводного офсету»). На жаль, зараз ці розробки, схоже, заморожені – деякі недоліки полярних сполучних під час друку так і не вдалося подолати. Проте, концепція є багатообіцяючою, оскільки поверхневе натяг таких фарб може перевищувати 40 – 50 мН/м – велика різниця з поверхневим натягом силіконових ділянок створює хороший буфер при підвищенні температури. Якщо вдасться доопрацювати друкарсько-технічні характеристики полярних фарб, їх використання може стати вирішальним чинником для швидкого розвитку офсету без зволоження.

ПЕРЕВАГИ.

Впровадження офсету без зволоження може бути цілком виправданим, причому малі відходи при приладку – не головне. Підприємства, зацікавлені у високій якості, оцінять низьке розтискування та можливість друку вивороту дуже дрібним кеглем. Крім того, на відбиток переноситься товстіший шар фарби, ніж при друку фарбово-водної емульсією - такий же, як у класичному високому друку.

З використанням зволоження деякі насичені кольори Pantone можуть лише з великими труднощами наноситися з однієї друкованої секції. Офсет без зволоження вирішує цю проблему. Велика товщина фарбового шару та незначне розтискування офсету без зволоження полегшують не тільки відтворення пам'ятних кольорів, але й високопігментованими фарбами з використанням технологій кольороподілу Hi-Fi.

Відсутність зволожуючого апарату полегшило конструювання нового обладнання, наприклад, машин DI. При відмові від зволоження відпадають і витрати на підготовку, контроль та утилізацію зволожуючого розчину, а також усі проблеми, пов'язані з використанням ізопропанолу. Це сильні економічні аргументи, які часто переоцінюють, говорячи про захист довкілля. Слід також враховувати, що в офсеті із зволоженням використання ізопропанолу поступово знижується.

Існує два аспекти, пов'язані з хімічними властивостями зволожуючого розчину, які безперечно позначаються позитивно на іміджі офсету без зволоження: відсутня корозія деталей друкарських машин (особливо газетних) та оптимізується режим закріплення окислювальною полімеризацією фарб для офсетного листового друку. Заради справедливості слід згадати, що актуальність обох проблем за останні роки значно знизилася завдяки застосуванню вимірювальної техніки та новим розробкам виробників машин та матеріалів.

НЕДОЛІКИ.

Чому ж офсет без зволоження ще не завоював весь ринок офсетного друку? Навіть незважаючи на охолодження машини, цей спосіб чутливий до коливань температури (проблема тініння) і все ще вимагає використання досить липких фарб та силіконових олій. Для великих форматів ця проблема проявляється ще сильніше. Можливо, що сильнополярні фарби дозволять зробити прорив, якщо, звичайно, вони будуть мати такі ж друкарсько-технічні властивості, як і традиційні офсетні фарби.

Ще один недолік – висока вартість формних пластин, яка обумовлена не так низькими обсягами виробництва, скільки їх особливою будовою. З невисокою стійкістю силіконової поверхні до утворення подряпин можна змиритися, якщо приділяти цій проблемі особливу увагу при використанні форм.

Існує ще пара невеликих відмінностей між офсетом із зволоженням та без зволоження (трепінг, колірне охоплення, відтворення великих плашок), які можуть зацікавити лише вузьких фахівців.

ВИСНОВОК.

При порівнянні двох способів друку помилково посилатися низьку частку ринку офсету без зволоження. Ця технологія давно добре зарекомендувала себе і поширюється в тих областях, де можливе максимальне використання її переваг. З економічної точки зору використання підприємством обох способів - офсету з зволоженням і без зволоження - доцільно тільки на перехідному етапі.

Прогнози про майбутнє витіснення традиційного офсету ґрунтуються на хибній оцінці. Можна припустити, що обидва способи й надалі існуватимуть паралельно та конкуруватимуть з іншими способами друку, а межі між областями їх використання дрейфуватимуть. Але той, хто сьогодні здобуває поліграфічну освіту або підвищує кваліфікацію, вчинить правильно, збираючи всю доступну інформацію про офсет без зволоження.



Автор - Д-р Бернд Т. Гранде
Джерело - 
http://www.printcomrussia.com/archive/22/